Facem lucrurile să meargă și în vremuri tulburi: după razboaiele mondiale, criza economică și Covid-19, ce mai urmează pentru industria camioanelor?

Janne Haarala, Manager Europe CVL Sector la ExxonMobil, ne-a spus povestea industriei de camioane, provocările pe care le-a depășit în ultimii 100 de ani și a vorbit cu experți în domeniu pentru a vă oferi informații despre cum să treceți prin aceste schimbări

Transportul rutier este una dintre cele mai mari industrii globale, propulsată de evoluțiile tehnologice, creșterea economică, globalizarea și abilitățile rutiere ale generațiilor de șoferi dedicați. Totul a început în 1879, când Karl Benz a brevetat primul motor fiabil cu ardere internă - o invenție ce a schimbat lumea și care ”a debutat” într-un camion în 1895, timp în care Rudolf Diesel a făcut, de asemenea, o descoperire neprețuită.

Călătoria de 130 de ani care a urmat a fost presărată cu inovații și evenimente de referință, care au ajutat la dezvoltarea industriei pe care o cunoaștem astăzi. Și această călătorie este încă în curs; Covid-19 este cel mai recent incident care a modificat direcția industriei de transport, dar multe dintre evoluțiile semnificative au fost provocate de influențe mult mai banale. O creștere a rețelelor de drumuri, împreună cu inventarea anvelopelor pneumatice și utilizarea motoarelor diesel în vehiculele comerciale, toate au contribuit la crearea industriei de camioane pe care o vedem în prezent.

Apariția lubrifianților pentru motoare diesel

Una dintre cele mai semnificative contribuții a fost adusă de lubrifianți - uleiurile și unsorile despre care se vorbește mai puțin, dar care sunt esențiale pentru protecția rulmenților, a arborilor de transmisie și a componentelor motorului. Și un aspect, mai mult decât toate celelalte, a provocat probleme - presiunea ridicată și căldura generată de motoarele diesel s-au dovedit deosebit de dăunătoare pentru durata de viață și performanța uleiurilor de motor. Astfel, vehiculele stateau mult timp în atelier în loc să fie pe drum, livrând la timp .

Dar, din provocări apare inovația; Oamenii de știință de la Vacuum Oil, una din companiile din care ExxonMobil se trage, au conceput o formulare specială de ulei, care a fost înregistrată în 1925 ca Diesel Engine Lubricant by Vacuum Oil Company, sau DELVAC. Astfel, a apărut oficial gama de lubrifianți Mobil Delvac ™ care continuă să protejeze flotele de camioane din întreaga lume chiar și în prezent.

Ne dezvoltăm continuu pentru a face față provocărilor economice

Performanța motorului diesel în timpul celui de-al doilea război mondial a contribuit la popularizarea utilizării acestuia în vehiculele comerciale în anii postbelici. Acest lucru, la rândul său, a contribuit la creșterea transportului rutier, care a devenit rapid coloana vertebrală a activității economice, conectând porturile cu rețelele feroviare, centrele de distribuție și clienții din întreaga țară. Totul mergea ca uns.

Următorul mare pas a venit în 1949, când a apărut primul ulei sintetic dezvoltat de cercetătorii de la Vacuum Oil care căutau noi tehnologii de proces. Cu toate acestea, potențialul poli-alfaolefinelor sintetice (PAO) nu a fost apreciat imediat și a trecut mai mult de un deceniu până când au fost pe deplin realizate avantajele, cum ar fi o gamă largă de temperaturi de funcționare, o vâscozitate consistentă, o protecție îmbunătățită a pieselor și o durată de viață mai lungă a acestora.

Gerwin Schucher, consilier tehnic pentru produse al ExxonMobil, a spus: „A doua criză petrolieră din 1979 s-a întâmplat chiar când m-am alăturat ExxonMobil, care a adus o creștere spectaculoasă a  prețului petrolului brut. Acest lucru a afectat toate industriile pe măsură ce prețurile au crescut și lanțul logistic a fost întrerupt. Toată lumea a fost afectată; nu aveai voie să conduci mașini în zilele de duminică. Nu a fost prea distractiv. "

Criza economică 2007-2008 a făcut ca prețul combustibilului să crească din nou, lăsând operatorii de flote să apeleze la economii. A fost pusă presiune pentru a reduce costurile de întreținere și pentru a optimiza costurile totale. Formularea de uleiurilor de motor Mobil Delvac ™ de înaltă performanță a venit ca o inovație deosebit de benefică. Acest lucru a contribuit la extinderea intervalelor de schimb a uleiului, la reducerea costurilor de stoc și la îmbunătățirea protecției motorului.

Mahmoud Abdel Shafy, director operațional la ExxonMobil, a explicat că „Extinderea intervalului de schimb ulei rămâne crucială pentru managerii de flote, inginerii de întreținere și șoferii de camioane. Aceștia au nevoie de camioanele lor pentru a finaliza călătoriile lungi și apoi pentru a reveni la stațiile lor pentru schimbul de ulei - nu vor să riște opriri neplanificate în locuri necunoscute. De aceea este nevoie de un ulei de încredere care să reziste călătoriilor lungi, dar să ofere și o performanță consistentă zi de zi."

Trecerea prin schimbări fără precedent

Îmbunătățirea calității combustibilului, noua legislație în materie de sustenabilitate și design-ul motoarelor în evoluție au schimbat toate obiectivele pentru producătorii de vehicule, proprietarii de flote și producătorii de lubrifianți. Noile formulări de ulei de motor cu conținut redus de cenușă contribuie acum la îmbunătățirea economiei de combustibil, asigurând în același timp că șoferii și transportul pot ajunge în siguranță de la punctul A la B, respectând în același timp cele mai noi reglementări în materie de protecția mediului.

Creșterea comerțului cu amănuntul online a fost dramatică înainte de Covid-19; pandemia a accelerat această creștere, aproape peste noapte. Nici unei industrii nu i-a fost ușor cu acest virus, și este evident că industria transportului rutier și conducătorii auto s-au confruntat și ei cu multe provocări unice în ultimele luni.

Abordarea problemelor distanțării sociale, protejarea și conservarea sănătății publice, răspunzând în același timp la cererile pentru noi niveluri de servicii, nu este ușoară. ExxonMobil este partenerul oficial de combustibil, lubrifiant și tehnologie al echipei Aston Martin Red Bull Racing, o echipă care a acordat prioritate sănătății și siguranței echipei sale, a fanilor și a comunităților locale în aceste vremuri tulburi.

Astfel, Gerrard O'Reilly, managerul logisticii echipei de curse la Aston Martin Red Bull Racing, a declarat: „Am schimbat semnificativ modul în care operăm. Există o mulțime de proceduri de distanțare socială și se poartă pe pistă și în călătorii echipamente de protecție. ” Toată lumea este la bord și respectă noile linii directoare. La sfârșitul zilei, este în beneficiul tuturor și suntem cu toții responsabili de păstrarea în siguranță a membrilor echipei noastre și a comunității mai largi de Formula 1. Toți piloții și membrii echipei sunt, de asemenea, testați în mod regulat pentru Covid-19.”

Viitorul transportului cu camioane

Pandemia nu a fost prevăzută, dar mai sunt și alte provocări care au fost bine semnalate, cum ar fi viitoarele reglementări Euro 7.

„Reglementările Euro 7 vor ajunge probabil în 2024-2025 și vor prevedea că transportatorii și alți proprietari de vehicule să reducă consumul de combustibil cu 15%, comparativ cu cifrele din 2019 și apoi cu încă 15% până în 2030”, a spus Gerwin. „Vom avea nevoie de noi modele și de o nouă gândire dacă se va realiza acest lucru și lubrifianții vor juca un rol important - așteptarea este că noile formulări de ulei vor oferi o creștere de 1% a economiei de combustibil. Acest lucru poate sprijini proprietarii de flote în respectarea reglementărilor viitoare.” Cercetările sunt deja în desfășurare pentru a formula uleiuri cu vâscozitate scăzută și ultra-scăzută, care vor contribui la creșterea economiei combustibilului fără a compromite protecția pieselor sau durata de viață.

Sosirea iminentă a noii tehnologii aruncă, de asemenea, o umbră asupra industriei - noile vehicule comerciale electrice vor adăuga complexitate flotelor și vor necesita noi abilități, lubrifianți noi și întreținere predictivă avansată. Dar camioanele inteligente sunt deja aici, combinând conducerea asistată, monitorizarea la distanță a camioanelor și senzori din ce în ce mai sofisticați pentru a îmbunătăți siguranța pe drum și pentru a spori eficiența consumului de combustibil.

„Camioanele noastre sunt cele mai ecologice pe care le putem avea în acest moment, dar există întotdeauna modalități de îmbunătățire și suntem dedicați acestui lucru ca echipă și sport”, a spus O'Reilly. „Puteți obține biocombustibil pentru camioane, însă rețeaua de asistență necesară în Europa nu este încă disponibilă. Odată ce camioanele hibride vor deveni disponibile, atunci ne vom gândi bineînțeles la asta. Ar schimba modul în care lucrăm și ne angajăm să cercetăm toate oportunitățile pentru a ne face transportul și logistica mai sustenabile. ”

Cu toate acestea, ceea ce este clar este că industria transporturilor rutiere, în diferite forme, se confruntă în prezent cu schimbări fără precedent. Combinația dintre noile tehnologii și reglementările revizuite privind emisiile, împreună cu pandemia actuală, remodelează modul în care funcționează flotele, care la rândul lor vor afecta logistica și planificarea implicate în funcționarea lor de zi cu zi.

Vestea bună este că actorii cheie din sector lucrează deja din greu la obținerea celor mai bune rezultate posibile. Va fi o provocare, în special pe măsură ce noile tehnologii vor intra pe piață, dar OEM-urile, furnizorii de piese, constructorii de infrastructură, furnizorii de soluții digitale și furnizorii de energie sunt din ce în ce mai aliniați în eforturile lor. Împreună creează instrumentele necesare pentru a asigura un viitor sigur și eficient pentru industria transportului rutier.